fbpx

FAQ – vanliga frågor och svar

Ibland kan finansiella branschtermer kännas lite krångliga, vi vet! Därför har vi valt att samla de vanligaste frågorna som vi får in här på vår FAQ-sida. Skulle du undra över något som inte finns med i listan? Kontakta oss gärna så löser vi det!

 

Fakturaköp

 

Hur snabbt får jag pengarna när jag sålt min faktura?

När du sålt din faktura görs oftast en utbetalning samma dag.

Finns det någon beloppsgräns på fakturor jag kan sälja till er?

Nej, varken minimum eller maximum. Däremot brukar vi rekommendera att fakturan helst ska ligga på minst 5 000 SEK inkl. moms när man säljer sina fakturor till oss.

Kan ni köpa mina utländska kundfakturor?

Ja, vi köper fakturor för era utländska kunder. Dock har vi vissa reservationer men ring oss gärna på 046-31 20 20 så ska vi kika på just ditt ärende.

Fler fakturaköpsfrågor

Kundfrågor

 

Vad händer i mitt ärende?

För att följa ditt ärende loggar du in på vår app eller på vår kundcentral.
Länk hittar du här: KAF-Online

Jag har tappat bort mina inloggningsuppgifter.

Ingen fara, skicka bara ett mejl till oss så löser vi det!

Vad händer om min kund bestrider fakturan?

Då försöker vi fråga varför fakturan blivit bestridd, i de allra flesta fall går det att lösa genom samtal med varandra. Där kan vi vara en hjälpande hand.

Fler kundfrågor

Företagslån

Måste jag amortera?

Vi erbjuder lån både med amortering och utan beroende på vad som passar din situation och affär bäst.

Vilka säkerheter kräver ni?

Generellt sett begär vi borgensförbindelse från bolagets ledningen eller personer kopplade till verksamheten på annat sätt. Vid större krediter är vi alltid öppna för diskussioner om andra typer av säkerheter. Vi tittar på just dina förutsättningar och ser till att du får chansen att göra en god investering i ditt företag.

Hur snabbt kan jag ha pengarna?

Vi betalar ut lånet samma dag det är godkänt av vår kreditavdelning. Ofta sker utbetalning samma dag som ansökan kommer in till oss.

Fler frågor om företagslån

Inkassofrågor

Vi har förfallna fakturor, kan ni hjälpa mig få betalt?

Inkasso är i detta sammanhang ett mycket kraftfullt verktyg. Kontakta oss gärna, så ska vi se om vi kan hjälpa dig.

Vad är en kreditfaktura och hur gör jag en kreditering?

En kreditfaktura är en korrigering av en utställd faktura som av en eller annan anledning behöver korrigeras. Det kan vara ett felaktigt belopp, ett jobb kunden inte är nöjd med eller att fel vara levererats. Hur en kreditfaktura ska utföras är bestämt i mervärdesskattelagen (1994:200).

Kreditfakturan utfärdas i stort sett på samma sätt som en vanlig faktura med skillnaden att beloppet står som negativt, alternativt att texten ”Att betala” är utbytt till ”Er tillgodo”.

Jag/mitt företag har betalningsanmärkning. Kan jag bli kund ändå?

Ja. Många av våra kunder har fluktuationer i likviditeten, det är inget hinder för att bli kund hos oss och sälja dina fakturor.

Fler inkassofrågor

Övriga frågor

 

Jag/mitt företag har betalningsanmärkning. Kan jag bli kund ändå?

Ja. Många av våra kunder har fluktuationer i likviditeten, det är inget hinder för att bli kund hos oss och sälja dina fakturor.

Har du fått ett brev från oss?

Och hittar du inte ditt svar i vår ”Frågor och svar” så kan du alltid ringa oss på 046-31 20 20.

Vem har tagit bilderna på hemsidan?

Alla huvudbilder har fotograf Johan Wilén tagit. 

Fler övriga frågor

Jag hittar inte svaret på min fråga

Skriv in din fråga i formuläret nedan, så återkommer vi så snart vi har möjlighet. Kanske är din fråga så bra att vi vill lägga den till vår lista!

Kontakta oss

046-31 20 20